Bij de Nederlandse Stichting Water- & Zwemveiligheid (NSWZ) erkennen wij dat elke zwemschool zijn eigen unieke lessysteem en didactische opbouw heeft.
Dat juichen wij toe: er zijn verschillende wegen die allemaal kunnen leiden naar veilig en vaardig zwemmen.
Aangesloten zwemscholen hebben daarom de vrijheid om hun eigen lesmethodiek te gebruiken, waarbij zij:
-
Kunnen werken met of zonder drijfmiddelen.
-
Zelf keuzes kunnen maken in de volgorde en opbouw van hun zwemlessen.
-
Mogen aansluiten bij hun eigen pedagogische visie en organisatiecultuur.
Belangrijk:
Uiteindelijk moet het kind wél zelfstandig voldoen aan de duidelijke en toetsbare diploma-eisen die de NSWZ stelt voor het officiële zwemdiploma.
Het Diplomeringstraject: stap voor stap
- Opleidingsfase
Uw leerlingen worden opgeleid naar NSWZ diploma-eisen, waarbij de persoonlijke ontwikkeling en zwemveiligheid centraal staan. - Afzwemtoetsing
Wanneer een leerling de vereiste vaardigheden beheerst, wordt een afzwemtoetsing ingepland. - Onafhankelijke beoordeling
Een aangestelde NSWZ-examinator beoordeelt objectief of een leerling voldoet aan de officiële diploma-eisen. - Diploma-uitreiking
Bij een positieve beoordeling ontvangt de leerling het officiële NSWZ-zwemdiploma.
In geval van een vrijstelling vanwege een beperking wordt een uniek casenummer uitgegeven. Dit wordt discreet vermeld op een speciale sticker op het diploma, zodat de beoordeling waar nodig herleidbaar blijft.
De kern: de NSWZ-pijlers
Hoewel er ruimte is voor verschillende methodieken, verwachten wij dat alle aangesloten zwemscholen de kernwaarden van de NSWZ volgen.
Deze pijlers vormen de basis voor het onderwijs en de begeleiding van ieder kind:
🛡️ Veiligheid voorop
-
Tijdens elke les en elk examenmoment staat veiligheid — fysiek en emotioneel — op de eerste plaats.
📚 Gericht op vaardigheid en zelfstandigheid
-
Kinderen worden stap voor stap opgeleid tot zelfredzame en veilige zwemmers, ongeacht de gekozen lesroute.
🔍 Transparantie en eerlijkheid
-
Ouders krijgen duidelijke informatie over de voortgang, toetsmomenten en verwachtingen binnen het leertraject.
Vrijheid binnen duidelijke kaders
De NSWZ biedt dus ruimte voor creativiteit en maatwerk in de lesopbouw, zolang het einddoel helder blijft:
Kinderen veilig en zelfstandig leren zwemmen volgens de hoge kwaliteitseisen van de NSWZ.
Onze examinering door aangesteldee NSWZ-examinatoren garandeert daarbij dat alle kinderen objectief worden beoordeeld, ongeacht de gevolgde lesmethode.
Samenvattend:
Vrijheid voor aanbieders | Verantwoordelijkheid naar het kind |
---|---|
Eigen lessysteem en didactiek | Aandacht voor persoonlijke groei |
Gebruik van drijfmiddelen optioneel | Opleiden tot zelfstandig zwemmen |
Creatieve invulling mogelijk | Voldoen aan NSWZ-diploma-eisen |
🎯 Vrijheid én heldere kaders bij de NSWZ
Vrijheid voor de zwemschool | Kaders van de NSWZ |
---|---|
Vrije keuze in lesmethodiek en didactische opbouw | Eindtermen zijn vastgesteld en toetsbaar |
Gebruik van drijfmiddelen optioneel | Zelfstandige vaardigheid vereist bij diplomering |
Eigen tempo en lesstructuur | Aandacht voor de individuele ontwikkeling van elk kind |
Flexibiliteit in lesinhoud en werkvormen | Diplomering altijd onder onafhankelijke externe toetsing |
Mogelijkheid om unieke pedagogische aanpak te volgen | Veiligheid en transparantie moeten geborgd zijn |
Samenvatting:
Aangesloten zwemscholen mogen hun eigen weg kiezen in de lesaanpak, maar altijd met hetzelfde doel: kinderen veilig, vaardig en zelfstandig leren zwemmen, onder de hoge kwaliteitsnormen van de NSWZ.
Meer weten over onze werkwijze?
Bent u zwemlesaanbieder en wilt u weten hoe u uw eigen methodiek kunt combineren met de pijlers van de NSWZ?
Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
📧 info@nswz.nl
📞 06-15191918
Samen maken we kinderen vaardig en veilig in het water.