Het Mulier Instituut publiceerde vandaag een rapport waarin gesteld wordt dat het aantal Nederlanders dat regelmatig zwemt, is gedaald van 70% in 2019 naar 54% in 2024. Daarnaast bevat het rapport de controversiële stelling dat slechts 14% van de ondervraagden een zwemdiploma C als noodzakelijk beschouwt voor zwemveiligheid, terwijl de Nationale Norm Zwemveiligheid (NNZ) dit diploma als vereiste stelt. Hoewel de cijfers op het eerste gezicht alarmerend lijken, roept dit onderzoek meer vragen op dan antwoorden biedt.
1. Eenzijdige focus op de Nationale Norm Zwemveiligheid
Het Mulier Instituut baseert zijn standpunt op de NNZ, een norm die rechtstreeks wordt gestuurd door de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), een commerciële aanbieder van zwemdiploma’s. Dit roept de vraag op hoe onafhankelijk het onderzoek is, aangezien andere diploma-aanbieders zoals de Nederlandse Stichting Water- & Zwemveiligheid (NSWZ), ENVOZ, EasySwim en Zon niet worden meegenomen in de discussie. Het zou passend zijn geweest als het instituut een breder perspectief had gehanteerd dat recht doet aan de diversiteit van zwemlesmethodieken en diploma-aanbieders in Nederland.
2. Gebrekkige representatie van de ondervraagden
Het onderzoek is gebaseerd op een steekproef van 1.506 Nederlanders vanaf 16 jaar. Echter, cruciale demografische gegevens zoals etniciteit, opleidingsniveau, gezinssamenstelling en geografische spreiding worden niet vermeld. Deze factoren zijn van groot belang om trends in zwemgedrag en zwemveiligheid goed te kunnen duiden. Zo is bekend dat gezinnen met een lager inkomen of migratieachtergrond minder vaak toegang hebben tot zwemlessen, wat een vertekend beeld kan geven van de algemene zwemvaardigheid.
3. Zwemlessen als kostenpost
Het rapport stelt dat ouders primair verantwoordelijk zijn voor het behalen van zwemdiploma’s, maar gaat voorbij aan de financiële realiteit voor veel gezinnen. Zwemlessen zijn duur, en de verplichting van een zwemdiploma C kan een extra drempel vormen. Het Mulier Instituut lijkt weinig oog te hebben voor deze economische barrière, die deels verklaart waarom ouders vaak genoegen nemen met diploma A of B.
4. Zwemlessen moeten leuk zijn, niet alleen een verplichting
Een ander punt dat het rapport compleet negeert, is de kwaliteit en aantrekkelijkheid van zwemlessen. Als lessen uitsluitend protocollair en star worden gegeven, zonder rekening te houden met het plezier en de motivatie van het kind, is het niet vreemd dat ouders sneller afhaken. Zwemveiligheid hoeft niet gelijk te staan aan rigide diploma-eisen; het zou juist uitdagend en inspirerend moeten zijn voor kinderen om door te leren.
5. Onnodige onrust voorafgaand aan Kamerdebatten
Het tijdstip van publicatie – vlak voor geplande Kamerdebatten over zwemveiligheid – wekt de indruk dat dit rapport eerder politieke druk wil uitoefenen dan objectief onderzoek biedt. De NSWZ wijst erop dat dergelijke publicaties kunnen bijdragen aan onnodige onrust onder ouders en zwemaanbieders. Het gebrek aan nuance en de eenzijdige focus op de NNZ schaden het vertrouwen in het brede scala aan zwemonderwijs in Nederland.
Conclusie
Het Mulier Instituut mist een belangrijke kans om werkelijk inzicht te bieden in de complexe factoren rondom zwemgedrag en zwemveiligheid. In plaats van eenzijdig de nadruk te leggen op de Nationale Norm Zwemveiligheid en diploma C als norm te verheffen, zou het instituut baat hebben bij een breder perspectief waarin álle aanbieders van zwemonderwijs worden meegenomen. Bovendien moet er meer aandacht komen voor de toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zwemlessen. Alleen op deze manier kan er recht worden gedaan aan de echte behoeften van kinderen, ouders en aanbieders in Nederland.
Verwijzing naar het gepubliceerde artikel van het Mulier Instituut:
https://www.mulierinstituut.nl/nieuws/minder-nederlanders-gaan-wel-eens-zwemmen/
#Zwemveiligheid #OnderwijsVoorIedereen #NSWZ #MulierInstituut #Zwemlessen #BetaalbaarZwemmen #Zwemvaardigheid #AlgemeenBelang #Kinderveiligheid #Transparantie #OudersEnKinderen #Zwemonderwijs #PolitiekEnZwemmen #Zwemdiploma #PlezierInLeren